Met behulp van Google Docs hebben we een enquête opgesteld, welke Daniëlle te Bokkel vervolgens per e-mail aan alle (ouders van) klanten verzonden heeft. In deze enquête proberen we te onderzoeken hoe momenteel gecommuniceerd wordt met Stal te Bokkel over verschillende onderwerpen en hoe men dat het liefst zou willen doen. Daarnaast onderzoeken we het social media gebruik onder de doelgroep en of hoeveel draagvlak er is voor communicatie via social media over bepaalde onderwerpen.
Resultaten tot nu toe
Als we kijken naar de reacties die we momenteel krijgen zijn de uitslagen van de huidige communicatie niet erg verbazend. De meeste mensen communiceren per e-mail met Daniëlle, dit zien we terug bij bijna alle gevraagde onderwerpen. Maar, bij de vraag hoe men het liefst over de onderwerpen les afzeggen en vakantie doorgeven wilde communiceren, antwoordde het grootste deel van de mensen met “via social media”. We hadden er nog helemaal niet aan gedacht om social media in te zetten op deze manier en ons projectlid dat verantwoordelijk is voor het gedeelte Social Media Usage is op dit moment dan ook aan het onderzoeken hoe social media het beste ingezet kan worden om aan die wens van de doelgroep te kunnen voldoen.
Van de 100 mensen die momenteel gereageerd hebben, zit 69% op social media en 31% niet. In ons social media advies zullen we dus ook zeker met deze 31% rekening moeten houden.
Vrijwel iedereen geeft aan niet open te staan voor social media gebruik om financiële zaken te regelen of te bespreken met Stal te Bokkel. Dit is voor ons geen verrassende uitkomst, dit zal dan ook gewoon blijven verlopen via de weg waarop dat nu gebeurt: voornamelijk via e-mail en mondeling.
Social media gebruik onder klanten
Wat betreft het social media gebruik, er blijken meer mensen op Facebook te zitten dan op Hyves, ook als we kijken naar de frequentie van het gebruik. Stal te Bokkel heeft echter wel een Hyves, maar geen Facebook. Ook hier zullen we dus nog naar kijken. Om vast een tipje van de sluier op te lichten: andere social media die we momenteel overwegen zijn Youtube, Twitter, RSS en eventueel Foursquare.
Een grappig weetje is dat Daniëlle te Bokkel contact met mij opnam, ze dacht dat al aardig wat mensen de enquête ingevuld zouden moeten hebben. Toen ik haar vroeg hoe zij dit wist, vertelde ze dat ze de hele dag door e-mails terug krijgt van mensen met daarin “gedaan”, “ingevuld”, “done”, etc. Ondanks dat dit goed bedoeld is en daarnaast past bij de sfeer binnen dit bedrijf geeft dit natuurlijk perfect een deel van het probleem weer. Er bestaat een grote kans dat er voor dit soort zaken een no-reply e-mailadres aangemaakt zal worden in de toekomst.