Het Ansoff model is een strategisch hulpmiddel waarmee de groeistrategieën van een organisatie geformuleerd kunnen worden. Het relateert product en portfolio van de organisatie aan diens concurentie en markt. Hierdoor kan er een goed inzicht verkregen worden in de strategische ontwikkeling van een bedrijf binnen de markt. Door alle verschillende groeistrategieën kritisch te bekijken kan er een keuze worden gemaakt voor het groeimodel dat het beste past bij een organisatie. Het Ansoff Model ziet er als volgt uit:
Vier groeistrategieën
- Marktpenetratie: het verkopen van bestaande producten op bestaande markten. Het doel hiervan is om het huidige marktaandeel te vergroten. Met deze strategie wordt ook geprobeerd klanten te winnen van de concurrent of de verkoop aan bestaande klanten te verhogen.
- Marktontwikkeling: het verkopen bestaande producten op nieuwe markt. Dit heeft als doel om een product meer te gaan verkopen via nieuwe markten. Wanneer een product geen aanpassingen nodig heeft en gewoon direct geïntroduceerd kan worden op een nieuwe markt levert dit relatief veel op. Echter is het vaak noodzakelijk om een product eerst nog enigszins aan te passen wat vaak veel geld en tijd kost.
- Productontwikkeling: het verkopen van nieuwe producten aan bestaande klanten. Hier zijn twee mogelijkheden in. Ten eerste kunnen er nieuwe producten geïntroduceerd worden ter vervanging van oude producten, om in te spelen op de behoefte van de klant. Echter blijft de concurrentie meestal steeds kleine veranderingen doorvoeren in haar al bestaande producten, dus om de concurrentie beter bij te blijven is deze strategie vaak verstandiger.
- Diversificatie: het introduceren van een nieuw product in nieuwe markt. Dit is over het algemeen erg risicovol en mislukt vaak. Kan erg succesvol zijn, maar dit maar in weinig gevallen. Er is nooit garantie op succes.