Naar de inhoud springen

Het plaatje van Mon et Mine

Afgelopen middag kwam het fotografenduo Mon & Mine bij ons een gastcollege geven over hun bedrijf voor bruidsfotografie. Ramon Snellink (25) en Hermine Lipke (25) kwamen in 2006 met elkaar in aanraking via Flickr, waar zij beiden al enige tijd hun foto’s plaatsten. Dit groeide uiteindelijk uit tot een relatie op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Naast dat zij in 2007 hun bedrijf Mon et Mine opstartten, zijn ze ook al vier jaar een stel.

Tijdens hun gastcollege vertelden zij ons alles over hun bedrijf; hoe het ontstond, hoe het groeide en natuurlijk hoe social media een rol in deze groei speelde en dat nog steeds doet.   

Het bedrijf

Zowel Ramon als Hermine studeerde dit jaar pas af. Ramon volgde de studie Communicatie & Multimediadesign op de HAN in Arnhem, Hermine studeerde Bsc Sociale Psycholie in Utrecht en deed een master Nieuwe Media & Digitale Cultuur. Beiden hadden fotograferen als hobby naast hun studie en plaatsten dan ook regelmatig foto’s op Flickr. Na enige comments heen en weer besloten ze een keer af te spreken om te kijken naar de mogelijkheden tot samenwerking. Van het een kwam het ander en zo begonnen zij in 2007 met het opbouwen van het bedrijf, dat eind 2009 officieël begon als Mon et Mine.

Tijdens hun reportages gaan Ramon en Hermine journalistiek te werk. Op een bruiloft houden zij zich op de achtergrond, om zo juist de mooiste momenten vast te kunnen leggen zonder heel opvallend aanwezig te zijn. De foto’s van Hermine kenmerken zich door de details, terwijl Ramon juist van het zoveel mogelijk vastleggen is en vaak gebruik maakt van de omgeving in zijn foto’s. Wat ik erg mooi vind daaraan, is dat ze beiden hun eigen kijk hebben, maar toch samen tot een serie foto’s komen die qua sfeer perfect op elkaar aansluit. Waarschijnlijk zal het je opvallen, nu je dit gelezen hebt, dat je in het portfolio van dit duo al wat typische Ramon- of Herminefoto’s kan herkennen.

De groei van het bedrijf

Zoals veel fotografen begonnen ook Ramon en Hermine klein. Met behulp van een advertentie op Marktplaats en veel mond-tot-mond reclame haalden zij hun eerste opdrachten binnen, waarmee ze een een goed portfolio op konden bouwen. In 2007 fotografeerden ze twee bruiloften, in 2008 tien en in 2009 negentien. Daarna maakten zij een enorme sprong, want in 2010 fotografeerden ze maarliefst 83 bruiloften. Dit bleek, omdat ze in die tijd nog beide studeerden, eigenlijk teveel van het goede te zijn.

Op aanraden van collegafotografen, die vonden dat ze veels te goedkoop waren voor de kwaliteit die ze leverden, besloten Ramon en Hermine hun tarieven te verhogen en zich alleen nog als duo in te laten huren. Dit zorgde wel dat hun doelgroep veranderde, omdat de prijs van een reportage voor veel mensen nu niet meer binnen hun budget paste. Het duo schiet op dit moment nog maximaal 50 reportages per jaar, wat ze een mooi aantal vinden.

De rol van social media

De website van Mon et Mine is door Ramon zelf gemaakt, de huisstijl hebben ze echter uitbesteed. Via Google Analytics houden ze het verkeer van hun website nauwlettend in de gaten. Bezoekers komen onder andere van de Bruilofthyves, Twitter, Flickr of WoW, maar voornamelijk via Facebook of bruiloftweblogs. Blogs zorgen niet direct voor veel bezoekers, maar wel voor erg waardevolle bezoekers. Deze mensen hebben vaak al foto’s gezien of informatie gelezen en doen daarom sneller een aanvraag wanneer ze eenmaal op de website komen. Ramon en Hermine zijn daarom altijd erg blij als ze op weblogs aangeraden worden, ook omdat dergelijke weblogs vaak door specialisten geschreven worden. Het is natuurlijk een eer om door hen aangeraden te worden.

Weblog

Een belangrijk onderdeel van de website is de weblog die ze erin verwerkt hebben. Hierin schrijven ze over hun bezigheden, inspiratie, maar vooral over de reportages die ze gedaan hebben. Meestal schrijven ze op dezelfde dag dat ze een reportage gedaan hebben een weblog geschreven over deze dag, omdat dan alle details nog vers in hun geheugen staan. Hermine schrijft de weblogs en Ramon plaatst hier later, binnen een week, 50 tot 75 foto’s van de betreffende bruiloft bij. Dit is een vrij grote selectie, maar ze zien deze weblogs ook als een belangrijk onderdeel van hun portfolio. Ze plaatsen alles, om ook een soort stok achter de deur te hebben. Dit motiveert ze tijdens het fotograferen extra om iets goeds neer te zetten, want alle foto’s komen uiteindelijk hun portfolio terecht. Ook gebruiken ze veel zoekwoorden in hun blogposts, om beter vindbaar te zijn via zoekmachines.

Ik vind het erg slim dat Ramon en Hermine over elke bruiloft een blogpost schrijven, waarin ze vooral opvallende details en speciale gebeurtenissen proberen te belichten. Met een fotoreportage leggen zij deze belangrijke dag voor het bruidspaar natuurlijk vast, maar een blogpost maakt deze vastlegging compleet. Als bedrijf laat je zo zien dat je verder gaat dan de fotoreportage en het nabewerken an sich en dat je aandacht besteed aan het compleet maken van het totaalplaatje. Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van de relatie die je aan probeert te gaan met je klant. Zowel voor, tijdens, als na een dienst die je levert.

De belangrijke rol van Facebook

Per week wordt de website van Mon et Mine alleen al door 1100 bezoekers via Facebook bezocht. Ze maken dan ook op veel (slimme) manieren gebruik van Facebook:

  • Elke blogpost krijgt een link op Facebook.
  • Bij links naar blogposts over reportages worden, indien mogelijk, de bruid en de bruidegom getagd. Hierdoor komt de link ook op de Facebookpagina’s van het bruidspaar terecht, waardoor hun vrienden en bekenden ook misschien op de website van Mon et Mine terecht komen.
  • Mensen kunnen onder hun Facebookaccount comments plaatsen op een blogpost, wat vervolgens ook op hun eigen Facebookpagina komt te staan. Dit maakt comments via Facebookaccounts waardevoller dan een normale comment.
  • Bruidsparen die Mon et Mine geboekt hebben worden toegevoegd op Facebook. Zo proberen Ramon en Hermine via Facebook vast een relatie aan te gaan met hun klanten, zowel door af en toe eens een reactie te plaatsen als door te kijken wat het aanstaande bruidspaar zoal bezighoudt.

Het is erg leuk om te zien hoe intensief en veelzijdig Ramon en Hermine Facebook inzetten om hun naamsbekendheid en het verkeer op hun website te vergroten. Ze kiezen voor een persoonlijke benadering en maken gebruik van de netwerken van hun klanten.

Contact met collega’s en leveranciers

Ook het contact met collega’s en leveranciers gaat grotendeels via social media. Bijvoorbeeld via een afgeschermde Facebookpagina waar ze vrijuit kunnen praten, of via hun Twitteraccount. Zo kunnen ze kijken wat hun collega’s en leveranciers bezighoudt, maar ook een soort zakelijke relatie onderhouden. Het komt namelijk voor dat als Ramon en Hermine op een datum volgepland staan, ze deze potentiële klanten doorverwijzen naar een collega, wat andersom ook gebeurt. Echte ontmoetingen blijven echter altijd de beste manier om te netwerken met zakenrelaties. Om deze reden bezoeken ze dan ook regelmatig borrels of andere evenementen.

Negatieve reacties

Door goed te monitoren via Google Analytics, zoekmachines en Google Alerts houden Ramon en Hermine scherp in de gaten wat er over Mon et Mine gezegd wordt op het internet. Mocht iemand iets negatiefs over ze zeggen, dan proberen ze hier altijd op te reageren op een passende manier. Meestal is dit via een privébericht of e-mail, omdat discussie op het internet in zo’n geval vaak nutteloos is volgens Ramon. Ik vind het heel verstandig hoe ze hier mee omgaan, ze ontkennen hiermee namelijk niet dat er af en toe iets negatiefs gezegd wordt over ze, maar faciliteren dit juist. Om negatieve reacties al voor een groot deel uit te sluiten heeft Mon & Mine een soort gedragscode, namelijk: altijd positiviteit en zelfverzekerdheid uitstralen, maar wel door “echt” te blijven.

Een perfect plaatje

Het gastcollege over Mon et Mine was erg duidelijk, inzichtelijk en compleet. Wat echt indruk op mij had, was dat het totaalplaatje echt klopte. De eerste indruk die ik van ze kreeg door hun website, kwam overeen met de manier waarop ze in werkelijkheid overkwamen. Dit werd nog eens dik onderstreept door hun verhaal. Ramon en Hermine proberen zo persoonlijk mogelijk over te komen, wat ze -naar mijn idee- heel goed lukt. Ze proberen mensen via hun website vast laten zien wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Ook vinden ze het erg belangrijk een klik met hun klanten te hebben, omdat ze toch de hele dag aanwezig zijn op hun belangrijke dag.

Het is in het verleden wel eens voorgekomen dat potentiële klanten op gesprek kwamen, maar overduidelijk niet blij waren toen ze zagen hoe jong de mensen achter het bedrijf Mon et Mine eigenlijk waren. Om deze reden hebben Ramon en Hermine ervoor gekozen dit al duidelijk op hun website te laten zien, zodat mensen dit van tevoren al weten. Ze delen wie zij en wat hun interesses zijn en als mensen zich hier niet prettig bij voelen is dat prima. In dat geval is het voor deze mensen gewoon verstandiger om verder te zoeken. Met hun persoonlijke benadering proberen ze dus zowel mensen aan te trekken, als af te stoten.

Tenslotte staat er op de website van Mon et Mine een prachtige video (zie hieronder) waarin te zien is hoe Ramon en Hermine als duo aan het werk zijn. Ook dit is weer een goed voorbeeld van dat persoonlijke wat ze uit proberen te stralen. Daarnaast doen maar weinig collega’s zoiets nog, wat het extra leuk maakt. Mon et Mine staat in mijn ogen als een huis, met een duidelijk eigen karakter. Ik vind het heel erg inspirerend dat je op zo’n leeftijd zoiets tot stand hebt kunnen brengen.

[vimeo http://vimeo.com/28758291]сигнализаторinstadrowom-telьфшдкгзапорожье полтаваst petersburg florida history

3 Reacties

  1. Heel erg leuk stuk wat je hier hebt geschreven over Ramon (oud klasgenoot van mij) en Hermine! Ik ken beide al wat langer en heb het begin ook meegemaakt en heb zien groeien!

Laat een reactie achter aan Robbie Veldwijk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *