Naar de inhoud springen

Social media richtlijnen

Social media biedt een zee aan nieuwe mogelijkheden voor veel bedrijven, of mensen uit het bedrijfsleven. Het is dan ook niet vreemd dat er steeds meer van hen de stap zetten om gebruik te gaan maken van verschillende social media netwerken en toepassingen. Social media vergroot bijvoorbeeld de openheid en transparantie van een bedrijf, zorgt voor snellere, gemakkelijkere communicatie, kan een belangrijke rol spelen bij branding en ga zo maar door. Toch is het verstandig dat bedrijven bepaalde richtlijnen hanteren. Zowel om het gebruik van social media te optimaliseren, als om (ernstige of zelfs fatale) fouten tegen te kunnen gaan.

Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar schreven samen het boek En nu online! Hierin noemden zij elf social media richtlijnen, die volgens hen door bedrijven toegepast zouden moeten worden. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op uitspraken van Rolf Kleef van het bedrijf Nivocer. De richtlijnen zijn als volgt:

Probeer waardevolle informatie toe te voegen. 

Er is eén vraag op deze wereld, die ik de rest van mijn leven nooit meer zal vergeten omdat ik hem sinds ik met social media in aanraking kwam zo vaak gehoord heb. Dat is de vraag: What’s in it for me? Als je het mij vraagt is deze richtlijn op die vraag gebaseerd. Overal waar je als bedrijf mensen probeert toe te voegen aan je sociale netwerk zullen zij zichzelf afvragen: what’s in it for me? Oftewel: wat heb ik hieraan? Door als bedrijf informatie te publiceren die waardevol is voor deze mensen, speel je in op deze vraag. Dit zal ervoor zorgen dat je de interesse van mensen wekt en -misschien nog wel belangrijker- behoudt.

Spreek in de eerste persoon en gebruik je eigen stem en persoonlijkheid.

Deze richtlijn is als je het mij vraagt voornamelijk gericht op openheid, transparantie en personal branding. Door content te plaatsen vanuit eigen visie laat je als persoon of bedrijf je publiek steeds meer toe. Je stelt je open en laat je publiek zien wie je werkelijk bent. Misschien is je verhaal hetzelfde als het verhaal van een ander, maar door dit verhaal naar buiten te brengen met je eigen stem en persoonlijkheid, kan je ervoor zorgen dat mensen jouw verhaal verkiezen boven dat van een ander. En dat is wat je uiteindelijk natuurlijk graag wilt.

Denk eraan dat alles wat je publiceert lang zichtbaar zal blijven.

Deze richtlijn is wat mij betreft niet alleen belangrijk binnen het bedrijfsleven, maar voor iedereen die publiceert via social media, of dit nou zakelijk of privé is. Niet altijd zijn mensen zich ervan bewust dat de content die ze publiceren jarenlang zichtbaar kan blijven voor anderen. Voor je iets publiceert is het slim om eerst kritisch te kijken of hetgeen dat je nu plaatst, niet schadelijk is. En zo niet, of dat het niet over een aantal jaren alsnog zou kunnen worden. Een aantal richtlijnen die hieronder genoemd worden leveren in mijn ogen een belangrijke bijdrage aan het naleven van deze richtlijn.

Identificeer je met je eigen persoonlijkheid en functies.

In eerste instantie dacht ik dat deze richtlijn nogal overeen kwam met de richtlijn “spreek in de eerste persoon en gebruik je eigen stem en persoonlijkheid”, maar toch is er een onderscheid tussen de twee. De richtlijn over je eigen stem en persoonlijkheid gaat volgens mij meer over de schrijfstijl die je zou moeten hanteren, terwijl de richtlijn over je eigen persoonlijkheid en functies meer gaat over de dingen en onderwerpen díe je publiceert. Wat dat betreft ben ik het daar helemaal mee eens. Als je publiceert is het belangrijk om dicht bij jezelf en je functie te blijven en de onderwerpen waar je over publiceert hier ook op toe te spitsen, zodat je publiek een duidelijk beeld krijgt van wat je precies doet en waar je in geïnteresseerd bent.

Respecteer copyrights

Volgens mij spreekt deze richtlijn voor zich en heeft deze dan ook geen extra toelichting nodig.

Schrijf niet over anderen zonder toestemming.

Deze richtlijn vind ik een beetje vaag geformuleerd. Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om over anderen te schrijven, maar dat je hierbij gewoon uit moet kijken wat je schrijft en op welke manier. Zo zullen er weinig mensen zijn die het vervelend vinden als je iets positiefs schrijft over ze. In eerste instantie zal niemand het leuk vinden om bekritiseerd te worden, maar aan de andere kant, het is wel een teken dat mensen bekend zijn met jou en/of je verhaal. Zolang je hierbij de richtlijn “zorg dat de feiten kloppen” altijd in je achterhoofd houdt en er enigszins op let hoe je iets brengt doe je in mijn ogen niets fout. Dan is het wat mij betreft verder aan de mensen over wie je schrijft, om dit te accepteren en zo niet, om de discussie aan te gaan. Het is vraagt namelijk ook een stukje professionaliteit om met negatieve kritiek om te kunnen gaan. Zoals Guus Rameckers tijdens een van de lessen zei: “Of je nou wil of niet, er wordt gepraat over jou als persoon of bedrijf, zowel goed als slecht. De kunst is om dit te faciliteren.”

Converseer en houdt geen promotie of reclame praatje.

Zoals ik aan het begin van deze blogpost al zei draagt social media voor bedrijven onder andere bij aan de de openheid en transparantie, snellere, gemakkelijkere communicatie en branding. Dat komt in mijn ogen vooral omdat social media het mogelijk maakt een een stuk van jezelf als persoon of bedrijf te laten zien en dus niet zozeer van de producten of diensten die je aanbiedt. Je stelt jezelf open via social media, maakt jezelf toegankelijker, waardoor je dat volgens Safko o-zo-belangrijke vertrouwen kan winnen van mensen. En dat is wanneer mensen vanzelf naar jou toekomen voor de dingen die jij ze te bieden hebt. Social media opent de deuren naar deze nieuwe manier van marketing. Het is zonde om die nieuwe mogelijkheden om ver te gooien door mensen lastig te gaan vallen met “promotie of reclame praatjes”, daar hebben we namelijk al talloze andere wegen voor buiten social media om.

Wees niet alleen intern gericht.

Soms kan het het door jou gepubliceerde ten goede komen als je verwijst naar externe bronnen, als je externe informatie opneemt, verwijst daar dingen of personen waar je inspiratie uit haalt, etc. Je kan hiermee de dingen die je zegt onderstrepen of beter uitleggen. Door hierbij links en bronnen te plaatsen verwijs je jouw publiek door. Dit zal je in dank afgenomen worden en grote kans dat je hier nog eens iets voor terug krijgt.

Deel geen informatie die confidentieel is.

Deze richtlijn heeft weinig toelichting nodig. Het spreekt voor zich dat informatie die confidenteel, dus vertrouwelijk is, niet gepubliceerd wordt. Iedereen die publiceert zou wat mij betreft deze richtlijn streng na moeten leven.

Zorg dat de feiten kloppen.

Alle feiten je publiceert, moeten kloppen. Daar is geen discussie over mogelijk. Kloppen je feiten niet, dan zal je hier in de meeste gevallen nog vervelende situaties aan overhouden. Hetzelfde geld voor een mening die je uitspreekt, ook die moet op feiten berust zijn. Wanneer in een van de twee gevallen die ik hiervoor noem je feiten niet kloppen, zal je in veel gevallen door iemand op je fouten gewezen worden. Dit verkleint je geloofwaardigheid voor de buitenwereld. Ook noemde ik bij mijn toelichting bij de richtlijn “schrijf niet over anderen zonder toestemming”, dat je best over anderen mag schrijven, als onder andere je feiten maar kloppen. Dit zal je al een hoop (negatief) commentaar besparen.

Vertel iedereen dat je online publiceert.

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk mensen bereiken met alles wat je online publiceert, besteed hier dus ook aandacht aan. Zet niet alleen social media, maar ook andere middelen in om de wereld te wijzen op hetgeen dat jij als persoon of bedrijf te vertellen hebt. Dit zal zorgen voor meer aandacht, meer interactie, meer respons en uiteindelijk weer meer belangstelling. Ook al publiceer je ontzettend interessante informatie, als niemand het leest is alle moeite die je erin stopt vrijwel voor niets.

Ondanks dat niet aan alle bovengenoemde richtlijnen even zwaar getild zou moeten worden, in mijn ogen, ben ik wel van mening dat het goed is dat er dergelijke richtlijnen bestaan. Het lijkt me leuk om zelf nog eens onderzoek te doen naar de struikelblokken voor bedrijven die online publiceren en om daar vervolgens als conclusie zelf richtlijnen uit op te kunnen stellen. Wie weet is dat nog eens iets voor de toekomst. Voor nu ben ik in ieder geval erg benieuw naar wat jullie van deze richtlijnen vinden, dus deel daar vooral je gedachten over in een reactie hieronder.open office checkbookпереписка смайликамиdantistдистальныйпочта украины отследитьsunnic

3 Reacties

  1. Hi Renee,

    Leuk stuk. Je zegt dat niet aan elke richtlijn even zwaar getild zou moeten worden. Bedoel je hiermee te zeggen dat de ene wel belangrijk is maar de ander minder? Op welke richtlijnen doel je?

    Tim

    • Hoi,

      Bedankt. Ik heb die zin waar je het over hebt eigenlijk verkeerd geformuleerd als je kijkt naar hoe ik het bedoel denk ik. Daar zal ik nog even naar kijken.

      Ik vind alle richtlijnen belangrijk, maar er zijn wel een paar richtlijnen die volgens mij net wat belangrijker zijn dan de rest en zo ook die net wat minder belangrijk zijn. Zo zie ik “probeer waardevolle informatie toe te voegen”, “denk eraan dat alles wat je publiceert lang zichtbaar zal blijven” en de laatste drie richtlijnen als een soort basis richtlijnen. Als je die al voor je überhaupt content plaatst op je blog al niet in je achterhoofd houdt, hoef je denk ik niet eens te beginnen. De richtlijn dat je niet over anderen mag schrijven zonder toestemming is er eentje die je wat mij betreft niet zo nauw hoeft na te leven. Schrijven over anderen zou geen probleem moeten zijn zolang je oplet wat je zegt en op welke manier. Daarom vind ik die richtlijn minder belangrijk dan de rest. Of ben je dat helemaal oneens met me?

      Ik zal even kijken hoe ik dat in mijn post aan kan passen dat het wat duidelijker wordt.

      Renee

      Rne

  2. Hoi Renee,

    De lijst is wat mij betreft uitgebreid genoeg en je hebt hem ook goed aangevuld.

    Waar vind jij social media richtlijnen belangrijker voor, om het gebruik van social media te optimaliseren of om (fatale) fouten te voorkomen>

Laat een reactie achter aan Dennis Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *