Na enkele vooraankondigingen, veel speculaties, blogs en nieuwsberichten lag Twitterglossy Twiet Magazine gistermiddag dan eindelijk in de winkels. Op het internet was voor de lancering van het magazine al duidelijk dat sommige mensen totaal niet zaten te wachten op een dergelijk magazine, zonder ook maar een letter gelezen te hebben. Toch bleek een groot deel ook erg nieuwsgierig te zijn naar wat dit nieuwe magazine precies in zou houden. Ook ik was natuurlijk nieuwsgierig en heb daarom gisteren even de tijd genomen het magazine in te zien.
“Voor beginnende en ervaren twitteraars”
Dat is waar het magazine mee adverteert. Door te zeggen ook voor ervaren twitteraars te zijn, had ik al mijn eigen verwachtingen van het magazine. Ik hoopte dat daarmee de bekende how-to’s, do’s en don’ts achterwegen gelaten zouden worden, want die kennen we inmiddels allemaal wel. Je zou daarop kunnen zeggen dat je deze onderdelen nodig hebt in zo’n magazine om de beginnende twitteraars niet uit te sluiten, maar zijn deze “lijstjes” niet al in 100 boeken, uitgaven, internetpagina’s, cursussen, lezingen, etc. te vinden? Toch vind je dit soort content ook in Twiet magazine. Hoe wordt Twitteren een eitje? Wat zijn de don’ts? Been there, done that zal ik maar zeggen. Iets nieuws graag!
Glossygehalte
Twiet noemt zichtzelf een twitterglossy. Dat betekent dat we roddels mogen verwachten, smeuïge verhalen, tips, trends, celebrity’s et cetera. Wat betreft roddels en smeuïge verhalen zit het wel goed. De grootste bloopers worden besproken, net als verhalen over spannende en stoute DM’s van minnaars of minnaressen bijvoorbeeld. En ja, ik vind dat leuk, want ik ben een vrouw. Sterker nog, de eerste glossy’s zagen het levenslicht met als doel ons vrouwen te vermaken, dus ik heb een geldig excuus. Wat betreft deze roddels en vermakelijke verhalen zeg ik dus: lekker mee doorgaan, want dat is content die in een glossy hoort.
Ook bekende Nederlanders en twitteraars ontbreken niet in dit nieuwe magazine. Er staan veel interviews in en een top 200 van de grootste twitteraars, variërend van Marketingfacts tot aan voetballer Gregory van der Wiel. Wat mij betreft hadden er wat minder interviews in mogen staan, om zo de interviews díe in het magazine staan wat diepgaander te kunnen maken. Na tien korte interviews met bekende Nederlanders c.q. twitteraars had ik het eigenlijk wel gezien, maar toen kwamen er nog tien. Twintig.
Ook horen de nieuwste tips en trends wat mij betreft in een glossy, maar dit ligt natuurlijk wat lastiger voor een magazine dat zich richt op Twitter. Een papieren magazine kan natuurlijk nooit alle tips en trends bijhouden of inschatten, want tegen de tijd dat het magazine dan in de winkel ligt hebben alle fanatieke twitteraars deze tips en trends allang zelf ontdekt, uitgeprobeerd en bekritiseerd.
Eindoordeel
Je merkt dat er op internet veel commentaar is over de papieren versie van het magazine. Toch lees ik glossy’s liever lekker languit op de bank en niet van het scherm af en dat zullen veel mensen met me eens zijn. Het is waar dat Twitter zo snel gaat dat het moeilijk bij te benen is op een papieren versie. Dat is waarschijnlijk waarom er in het magazine niet veel aandacht wordt besteed aan tips en trends. Een slimme keuze dus, wat dat betreft.
In deze editie lijkt er een scheiding te zijn tussen artikelen die vermakelijk zijn voor beginnende twitteraars en artikelen die dat zijn voor beiden, maar er zijn geen artikelen speciaal voor de wat meer ervaren twitteraars. Dit zou nog wat meer een geheel mogen worden, dus artikelen die voor iedereen vermakelijk zijn. De content zou wat mij betreft iets diepgaander mogen, aan veel content in het magazine is met een beetje slim zoeken ook zelf te komen. Ik vraag me daarbij ook af hoeveel edities van Twiet ze nog kunnen vullen met dergelijke content, maar dat zullen we zien.
Ik ben nog niet echt overtuigd, maar zal de volgende edities in de gaten houden. Aan de hand daarvan zal ik mijn mening vast nog wat bij kunnen spijkeren. Tot die tijd ben ik in ieder geval erg benieuwd naar alle andere reacties op Twiet Magazine.
Neem dat ding maandag eens mee, ben wel benieuwd!