Naar de inhoud springen

Virtual Worlds

Virtual worlds zijn, zoals hun naam al doet vermoeden, virtuele werelden die een echte wereld na proberen te bootsen, soms tot in het realistische aan toe. Zelf ben ik nooit echt actief geweest via virtual worlds. De eerste keer dat ik me echt wat meer verdiept heb in een virtual world is in het eerste jaar van mijn huidige opleiding. Tijdens een van de lessen kregen we een documentaire te zien genaamd Droomwereld, over twee mensen die erg actief zijn op Second Life, een van de grootste virtual worlds ter wereld.

Alles is mogelijk, als je maar in pixels gelooft.

http://www.youtube.com/watch?v=N8pSyrSJlxE

Bovenstaande documentaire gaat over Patrick, uit Amsterdam en over Alilin Graef, een Chinese vrouw van 33 die in Frankfurt woont. Patrick heeft naast zijn vriendin in het echte leven, een vriendin in Second Life. In de documentaire is te zien hoe hij met haar omgaat in de virtuele wereld, maar ook in de echte wereld. Voor het eerst in zijn leven gaat hij haar namelijk opzoeken in Boston. Wat erg mooi is om te zien is hoe vol hij is van zijn virtuele vriendin, hij lijkt echt verliefd op haar. Als hij haar in het echt gaat opzoeken blijkt dat echter nogal een tegenvaller te zijn. Een goed voorbeeld van een van de belangrijkste redenen dat virtual worlds zo succesvol zijn als je het mij vraagt: je kan je voordoen zoals je zelf wilt en iedereen zijn die je maar wil.

Alilin Graef, verdient haar geld in Second Life. Haar inkomen via Second Life wordt zelfs geschat op 150 tot 200 duizend dollar per jaar. Hieruit blijkt dat virtual worlds niet alleen een nabootsing zijn van het uiterlijk van de echte wereld, maar ook van de manier waarop dingen er te werk gaan, hoe mensen er leven, hoe mensen geld verdienen. Zo kan je ook dakloos raken, of juist miljonair worden. Er wordt van alles aan gedaan om de echte wereld zo goed mogelijk na te bootsen.

Andere voorbeelden van virtual worlds zijn bijvoorbeeld World Of Warcraft of Habbo Hotel.

De toekomst van virtual worlds?

Zelf denk ik dat virtual worlds altijd populair zullen blijven. Of er nog veel nieuwe virtual worlds zullen komen? Geen idee. In de nabije toekomst denk ik niet, second life en WoW zijn twee erg populaire virtuele werelden en het zal lastig zijn iets vergelijkbaars te ontwikkelen wat uit kan groeien tot iets dat net zo groot is.

Ik ben geen fan van virtual worlds. Ik denk dat het voor veel mensen een manier is om te ontsnappen aan de werkelijkheid en dat je jezelf daar compleet in kan verliezen. In een virtual world kan je jezelf zo voordoen als je maar wil en contacten leggen met mensen die je in de werkelijkheid nog niet eens een blik gegeven had. Vooral voor mensen die moeite hebben met contact leggen kan zo’n wereld dan een uitkomst bieden. Zoals je ook bij Patrick ziet in de documentaire, gaan zulke mensen hun leven vaak leiden via deze virtual world en schuiven ze daarmee hun “echte” leven aan de kant. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat iedereen die actief is in een virtuele wereld zich compleet afsluit voor de buitenwereld. Wel denk ik dat die verleiding erg groot is voor mensen die vervelende ervaringen hebben of zelf niet zo sterk zijn op sociaal gebied.naked latinasкатаракта этоprodvijenie.xyzместоположение по телефонудешеві смартфони в україніsaint petersburg russia tourist attractions

Een reactie

  1. vernes vernes

    Niet helemaal eens met de vergelijking tussen World of Warcraft en Secondlife.
    Bij world of warcraft speel je een spel binnen een exact stramien waarbinnen je punten kan scoren teneinde beter het spel te kunnen spelen.
    De enige expressie die je kan uiten is de mate van succes die je behaalt binnen de regels van het spel.

    Second life daarintegen is een zogenaamde ‘sandbox’. Het is letterlijk een lego spel waarbij het spel is om je eigen spel te maken. Je bepaald zelf wat je gaat doen in Second Life.
    En als er nog geen mechanisme bestaat om dat te doen, dan kan je het maken dankzij de ingebouwde programmeertaal binnen secondlife.

    Je wil een race houden waarbij je verplicht door poortjes moet? maak het (of koop het).

    Deze vrijheid ontbreekt in de ‘virtuele werelden’ van Habo en Warcraft.
    Dus, ja World of Warcaft IS groot, second life is.. ja IS nog steeds groot.
    Nee, ze zijn niet vergelijkbaar, World of Warcraft is een specifieke spel.
    Second Life is a platform, een sandbox waarin je onder andere een spel in kan spelen, maar ook andere activiteieten die niet mogelijk zijn in zowel Habo of Warcraft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *